Tietoa naurujoogasta

Naurujooga on alkujaan intialaisen lääketieteen tohtorin, Madan Katarianin vuonna 1995 kehittämä metodi.

 
Aluksi naurajia oli vain muutama, ja he kokoontuivat puistoon nauramaan. Tänä päivänä naurujooga on levinnyt yli 70 maahan. Suosiota naurujooga on kasvattanut iloisena ja hyvinvointia parantavana ohjelmana yritys- ja yksityismaailmassa.
 

Terveysvaikutukset


Nauru lisää endorfiinin tuotantoa, jolla on mm. seuraavanlaisia vaikutuksia:
  • oppimiskyky ja keskittymiskyky paranevat
  • keho ja mieli rentoutuvat
  • luovuus ja energia lisääntyvät
  • yhteenkuuluvuus ja me-henki voimistuvat
Naurujoogassa myös
  • vahvistuvat sydän ja keuhkot
  • verenpaine laskee
  • hapen määrä elimistössä lisääntyy
  • lymfa- sekä pintaverenkierto aktivoituvat
  • immunoglobuli A:n (IgA) taso nousee (immuunipuolustus vahvistuu)

Naurujooga pohjautuu siihen, että elimistömme ei huomaa eroa tietoisesti aloitetun ja aidon naurun välillä. Molemmista saamme samat fysiologiset hyödyt ja rentoutuneen hyvänolontunteen.
 
Nauru aloitetaan harjoituksin, mutta aito nauru astuu pian kuvioihin, kun mukana on liikettä, leikkimielisyyttä ja katsekontaktia.

Naurujoogaa on usein hyödynnetty tunnelman luomisessa, jään särkemisessä, me-hengen rakentamisessa sekä yhteisen ilon ja hauskan kokemisessa.

Session kulku

Perusohjelma (Onnellisuusopiston Naurujooga) sisältää mukaansa tempaavan alkulämmittelyn, hauskoja nauruharjoitteita, hersyvän vapaanaurun sekä keventävän loppurentoutuksen.

Naurujoogan soveltuvuus

Työpaikoilla naurujoogaa kysytään eniten kokous- virkistys- ja seminaaripäiviin. Tapahtumat, kuten pikkujoulut, kickoff-tilaisuudet ja koulutuspäivät ovat ottaneet naurujoogan omakseen. Naurujooga toimii mainiosti myös kuuriluontoisesti viikon alkajaisena, henkilöstön palkitsemisena tai lomalta paluun pehmentäjänä.

Naurujooga on ollut useita vuosia suosittu synttäri- ja polttariohjelma (kuvia ja kokemuksia). Juhlasankaria huomioidaan Onnellisuusopiston Naurujoogassa niin, että naurujoogasta tulee aina yksilöllinen. Mukana voi olla hänen harrastuksia, elämänkulkua tai muita mielenkiinnon kohteita, joista on tehty hauskoja nauruharjoituksia. Naurujoogaa on pidetty myös monissa ulkoilmatapahtumissa, kaveriporukoiden illanistujaisissa ja babyshowereissa. Naurujooga nuorille ja Nauravat Seniorit -naurujooga ovat tuoneet naurujoogaa myös koulu, harrastus -ja kerhotoiminnan maailmaan.

Vaatetus ja tila

  • Naurujoogaan soveltuu mitkä tahansa vaatteet, joissa itsellä on mukava olla ja pystyy hieman liikkumaan.
  • Tila on sopivan kokoinen, kun osallistujat mahtuvat seisomaan väljästi ringissä ja liikkumaan hieman.
  • Paljon nauraessa voi tulla jano, joten vettä on hyvä varata naurujoogan yhteyteen.
  • Naurujoogata voi monessa paikassa. Ohjaaja valitsee nauruharjoitteet tilan huomioon ottaen. Onnellisuusopiston omiin tiloihin mahtuu naurujoogaamaan 15 osallistujaa.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 




© Onnellisuusopisto 2010-2017 | Malminkaari 5, 00700 Helsinki | p. 044-342 3333 | info(a)onnellisuusopisto.fi